31. Tony Scott
Chris Fujiwara
Swarming with visual and aural mannerisms and superfluous details, Tony Scott's recent films are an extreme manifestation of Hollywood's tendency to refurbish genres by emphasizing style. Is Scott's exuberance just another inscription of postmodern "weighlessness," or is it a magnificent and insane manner of capturing the anxiety and fragmentation of contemporary existence? Is his visual and narrative excess a glitzy repackaging of genre clichés, or is it a savage commentary on the derangement of late capitalism? Is his work a cynical attempt to pump life into exhausted action-movie mythologies, or a gleeful destruction of them? The director's latest film, The Taking of Pelham 123, provides an excellent test case for deciding these questions.
31. トニー・スコット
クリス・フジワラ
映像と音響のマニエリズムと、余分なディテール描写に満ちたトニー・スコットの近作は、スタイルを強調することでジャンル映画を現代風に焼き直そうとするハリウッドの傾向のもっとも極端な例と言える。スコットの映画の華やかさは単にポストモダン的な「重みのなさ」の一例なのだろうか、それとも現代における実存の不安と断片化を表した壮大な狂気の身振りなのだろうか? 彼の映画の視覚面と話法の過剰さはジャンルにおける約束事の華美な再提示なのか、それとも後期資本主義の混乱に関する野蛮な批評行為なのか? 彼の映画は疲弊したアクション映画の神話に命を吹き込むシニカルな試みなのか、それともその神話を嬉々として破壊しているのか? この監督の最新作『サブウェイ123 激突』は、以上の疑問に結論を出すための絶好のテストケースである。