29. Steven Spielberg
Chris Fujiwara
Going beyond André Bazin in developing a new ontology of cinema, Steven Spielberg has long explored the power of the image not only to replace the world, but to engulf it. In its vast scale and its paralyzing visual rhetoric, War of the Worlds is an extreme stage in this exploration. A dark and disturbing film by a director generally associated with jubilant entertainments, War of the Worlds envisions the disintegration of the American family, followed by the devastation and colonization of America. As in other recent Spielberg films, the cinematic image - both as represented within the film (in the myriad of reflections, TV screens, and frames within the frame) and as constructed by the film (the painstakingly lit and photographed images, both virtual and real) - is no longer merely the presentation of disaster but is now disaster itself.
29. スティーヴン・スピルバーグ
クリス・フジワラ
映画の新しい存在論を発展させていく点でアンドレ・バザンの先を行きながら、スティーヴン・スピルバーグは世界を再配置するだけでなく、巻き込む映像の力を長年探求してきた。その広大なスケールと身がすくむような視覚的レトリックにおいて、『宇宙戦争』はこの探求の究極の段階にある。一般的には喜びに満ちたエンターテインメントを連想させる監督が手がけたダークで不穏な映画である『宇宙戦争』は、アメリカの家族の崩壊に続いて、アメリカの破壊と植民地化を見据えている。他のスピルバーグの近作のように、映画のイメージ──映画のなかで表象されたイメージ(無数の反射や、テレビ画面、そしてフレームの中のフレームを作る撮り方)と、映画によって構築されたイメージ(ヴァーチャルであれリアルであれ、苦心して照明をあて、撮影されている)の両方──は、破壊(disaster)の表象ではなく、破壊(disaster)そのものなのだ。