SOVIET CINEMA
Chris Fujiwara
Soviet cinema is a vast world of its own, filled with marvelous things. Like any great national cinema, it has its own complex rhetoric, its own tensions and shadow zones, and its own ways of communicating pleasure and distress. Behind every good Soviet film there is, no doubt, the history of a struggle, but the same can be said for any good film made in any country, under any circumstances. Russian directors risked harsher penalties for making a film that displeased Stalin than an American director might incur for irritating Harry Cohn or Darryl F. Zanuck, but the Soviet Union also respected film artists and made it possible - more often than is generally realized - for directors to do startling, innovative, and personal work. This program spotlights three of the most brilliant of these directors: Boris Barnet, Mikhail Romm, and Aleksei German. Each of the three is a fascinating and neglected figure whose work deserves exploration.
ソビエト映画
クリス・フジワラ
ソビエト映画はそれだけで自立したひとつの大きな世界であり、そこには様々な美点がある。ある国の映画としての偉大さを持つ場合には常に言えることだが、ソビエト映画にもまた独自の複雑なレトリック、緊張感と陰影のゾーン、そして快楽と憂鬱を伝える独特のやり方がある。あらゆる偉大なソビエト映画の背後には常に闘いの歴史があるのは疑いないことだが、それは国や状況に関わらず、どんな映画についても言えることだ。ロシアの監督たちがスターリンの気分を害する映画を作る場合に、ハリー・コーンやダリル・F・ザナックの機嫌を損ねることよりも遥かに大きな罰を覚悟していたのは確かだが、しかしソビエト連邦は一般に思い込まれているよりは遥かに映画芸術家を尊重しており、監督たちには目を見張るような斬新で個人的な映画を作ることも可能だった。このプログラムではその最も輝かしい監督たちのなかから三人の作家に焦点を当てる:ボリス・バルネット、ミハイル・ロンム、アレクセイ・ゲルマンである。三人ともそれぞれに非常に刺激的であると同時に無視されがちな存在であり、探求に値する。