2.Robert Bresson
Chris Fujiwara
More than just a pleasant but immature prelude to a work that would only later reach greatness, Les anges du péché is a masterpiece that fully embodies a philosophy of cinema as the relationship of gazes and objects under an intense, embellishing light. The film is a sensuous melodrama played out among beings whose physicality becomes excruciating, in an isolated and self-contained setting (a convent) where merely to be visible is to suffer an intolerable pressure. Through the sustained application of this pressure, Les anges du péché becomes a drama of beautiful abstraction and refinement, “a human dialogue,” as Roland Barthes wrote, “full of grandeur and kindness, which grips the soul.”
2. ロベール・ブレッソン
クリス・フジワラ
『罪の天使たち』は、偉大さに到達することになる直後の作品の、心地良いが未成熟な序曲などではない。そういうことをはるかに超えたこの傑作は、強烈で華麗な光に照らされた対象と眼差しの関係をめぐる映画の哲学を十分に体現している。この映画は、視覚化することに堪え難いストレスを感じる場所、孤立し自己充足した空間(修道院)で、肉体的な苦痛を覚えるようになる人たちによる官能的なメロドラマである。このストレスを持続的に適用することで、『罪の天使たち』は抽象と洗練についての美しいドラマ、ロラン・バルトが書くように「偉大さと優しさに満ちた、魂を鷲掴みにする」「人間的な対話」になるのである。