Nine Days of One Year
Chris Fujiwara

Nine Days of One Year is one of the most astonishing works of the so-called Thaw - the period of liberalization in Soviet cultural policy during the ten or so years following the death of Stalin. The hero of this intellectually rigorous film is a nuclear physicist who is exposed to fatal doses of radiation while working on a research project. As the film progresses, director Mikhail Romm’s compositions become more and more extreme and inventive, less moored to ordinary perception of space, creating an eerie and abstract visual universe in which the irradiated scientist’s contemplation of his own “strange death” resonates with discreet anguish.

一年の九日
クリス・フジワラ

『一年の九日』はいわゆる「雪解け」期—スターリンの死後の十数年間、ソビエトが文化政策の統制を緩和した時代—の最も驚くべき作品のひとつである。この厳格な知性に基づく映画で、主人公の核物理学者は、研究の最中に致死量の放射能を浴びる。映画が進むにつれて、ミハイル・ロンム監督の構図はどんどん極端かつ独創的になり、通常の空間感覚から逸脱していく。その不気味で抽象的な視覚的宇宙のなかに、放射線を浴びた科学者の、自らの「異常な死」をめぐる思索が、決して声高に語られることはないその不安と共に、反響していくのである。