26. Gus Van Sant
Chris Fujiwara

Gus Van Sant occupies an unstable position in contemporary American cinema. On the one hand, he has made commercially successful films in a mainstream style, featuring strong lead performances, and focusing on themes of outsiders (Good Will Hunting, Milk). On the other hand, he has turned his back on a mass audience by making blatantly experimental and ambiguous films in a visual style that is alternately soothing (with slowly unfolding long takes) and jarring (with disruptions of mood and point of view). Elephant is one of the most extreme films in the latter group, an attempt to depict a notorious real-life event (the Columbine High School massacre of 1999) in a highly formalized style, without building a conventional narrative framework or offering any of the typical kinds of explanations for such tragedies.

26. ガス・ヴァン・サント
クリス・フジワラ

ガス・ヴァン・サントは現代アメリカ映画のなかで不安定な立場にある。一方で彼はメインストリームのスタイルに準じて商業的に成功した作品を発表していて、そこでは主演俳優の強い存在感を利用してアウトサイダーの主題に焦点をあてて来た(『グッド・ウィル・ハンティング、旅立ち』『ミルク』)。その一方で、彼は一般の観客に背を向けたあからさまに実験的で謎めいた映画を作り続けてもいて、その視覚スタイルにおいては心地よさ(ゆっくりと展開する長廻しが用いられる)と不快感(ムードと視点が中断される)が交錯している。『エレファント』は後者の映画群のなかでもっとも極端な映画のひとつである。衝撃的な実際の凶悪事件(1999年のコロンバイン高校銃乱射事件)を高度に様式化されたスタイルで描写する試みにおいて、一般的な物語叙述の枠組みが構築されることはなく、また、こうした悲劇についてのありがちな説明も与えられないのだ。