27. Frederick Wiseman
Chris Fujiwara
Frederick Wiseman's films deal in two sets of problems. One set has to do with institutional discourses and their inscriptions in the lives of people (and, sometimes, of animals). The other set consists of problems surrounding the act of cinematic witnessing - its powers, functions, and responsibilities. The drama and profundity of Wiseman's cinema lie in the confrontation of Wiseman's rigorous and inventive filmic practice with the various self-contained worlds organized by, around, and for the institutions he examines. Public Housing, a characteristically rich and passionate Wiseman work, takes a detailed view of the struggles of the tenants of a government-subsidized housing project in Chicago to live with dignity. As always, Wiseman's view of society and human behavior is too complex to be reduced to terms such as "optimistic" or "pessimistic." Each scene in Public Housing elaborates questions to which there is no definite answer, and which the viewer of the film must try to resolve over the course of the viewing.
27. フレデリック・ワイズマン
クリス・フジワラ
フレデリック・ワイズマンの映画は二つの問題体系を扱っている。ひとつは組織の論理と、それがどう人々の生活に(そして時には動物の生活に)刻印されているか。もうひとつは、映画的な目撃行為をめぐる、その力と、機能、そしてそこに伴う責任についての問題である。ワイズマンの映画のドラマと深淵は、ワイズマンの厳格で独創的な映画撮影手法と、彼が調査する組織によって創り出された、あるいは、その周囲に、そうした組織のために創り出された自己充足した世界との対比から生じるものなのである。『パブリック・ハウジング』はワイズマンならではの豊穣で情熱をかき立てられる作品であり、政府の支援で建てられたシカゴの住宅プロジェクトの住人が、尊厳をもって生きて行くための葛藤を丁寧に見つめている。いつもながらワイズマンの社会と人間行動に対する眼差しは、「楽観的」とか「悲観的」といった言葉には収まり切れないほど複雑である。『パブリック・ハウジング』の各シーンは決定的な答えのない問いを作り上げ、観客は映画を観ることを通じてその答えを考えることが求められている。