38. Frank Borzage
Chris Fujiwara

The intensity of Frank Borzage’s films is without equal in cinema. For Borzage, the film frame is a microcosm of human destiny. The privileged occupants of this microcosm are lovers for whom, in the space of the moment when they are captured by Borzage’s camera, nothing exists outside that space. The enormous question Borzage’s cinema poses: can a mere audience, which is necessarily outside the lovers’ space, share with them the belief that sustains its fragile transcendence?

38. フランク・ボゼージ
クリス・フジワラ

フランク・ボゼージの映画の強度は映画史に比類ない。ボゼージにとって、映画のフレームとは人間の運命が凝縮した小宇宙(ミクロ・コスモス)だ。この小宇宙を特権的に占有するのは恋人たちである。彼らがボゼージのカメラによって捉えられたとき、その空間の外は何も存在していない。ボゼージの映画が突きつける巨大な問いとは、その恋人たちの空間の外にしか存在しえない観客が、その脆い超越性を維持する信念を、彼らと共有することが可能なのかということだ。