32. Allan Dwan
Chris Fujiwara

Though almost entirely unknown, Allan Dwan is one of the giants of American cinema. From the early 1910s to the end of the 1950s, Dwan directed more than 300 films - crime thrillers, comedies, Westerns, costume adventures, and anything else that an audience would pay to see - transposing all genres into his own cinematic utopia. Dwan's serene mastery of rhythm and tone sets him apart from all his Hollywood contemporaries - including those with whom he has the most in common, such as Raoul Walsh and Jacques Tourneur - and likens him, as the French critic Louis Skorecki has suggested, to the greatest Japanese directors: "He is the filmmaker of moderation and happiness, a sort of common-man Ozu or laughing Mizoguchi… He is the greatest Oriental filmmaker of the American West, perhaps America's last American." [in French: "C'est le cinéaste de la mesure et du bonheur, une sorte d'Ozu bonhomme ou de Mizoguchi rieur… C'est le plus grand cinéaste oriental de l'Ouest américain, peut-être le dernier Américain d'Amérique."]

32. アラン・ドワン
クリス・フジワラ

ほとんど無名ではあるものの、アラン・ドワンはアメリカ映画の巨人の一人である。1910年代初頭から1950年代の終わりにかけて、ドワンは300本以上の映画を監督した。犯罪スリラー、コメディ、西部劇、時代物の冒険映画、そして観客が入場料を払いそうなその他のジャンルを手がけ、あらゆるジャンルを自身の映画的ユートピアへと昇華させた。そのリズムとトーンを扱う澄み切った巧みさによって、ドワンは、彼ともっとも共通点が多いラオール・ウォルシュやジャック・ターナーを含むハリウッド同時代の監督達と一線を画しており、フランスの批評家ルイ・ショレッキが指摘しているように、日本映画の巨匠たちと結びついている。「ドワンは節度と幸福の映画作家であり、一般人の小津であり笑う溝口とも言えよう。【中略】彼はアメリカ大西部の最も偉大な東洋的監督であり、たぶんアメリカ大陸で最後のアメリカ人なのだ」。